måndag 19 januari 2009

Eden Lake

I torsdags var jag på bio med trevligt damsällskap. Vi skulle egentligen ha sett Twilight, men eftersom den började så sent och var så satans lång, så beslutade vi oss för att se Eden Lake istället. Mitt sällskap(ja W, det är du det) hade inte hört talas om filmen alls, och jag själv hade bara ögnat igenom en positiv recension i DN som hastigast. Vi visste med andra ord inte riktigt vad vi hade gett oss in på.

Låt mig börja med att säga att Eden Lake förmodligen är den minst romantiska film man kan se på bio just nu - fan vet om den inte hamnar på tio-i-topp-listan över mest oromantiska filmer överhuvudtaget! Med andra ord: Om du skall träffa en fin flicka(eller pojke) för första gången och du inte är riktigt säker på vad han/hon tycker om fruktansvärda(här använder jag fruktansvärd i positiv bemärkelse) thrillerskräckisar med bitvis extremt magstarkt innehåll, så välj då för guds skull en annan film! Om du däremot är ute efter en ruskigt grym(och här använder jag grym både i klassisk och modern tappning)film med helt fantastiska skådespelare, så har du valt rätt rulle.

Så vad handlar den om? Det unga paret Jenny och Steve(utsökt gestaltade av Kelly Reilly och Michael Fassbender) åker till en vacker sjö för att campa och ha det mysigt några nätter. Steve har i hemlighet köpt en förlovningsring och planerar att ställa den stora frågan till Jenny när ett lämpligt tillfälle ges. I området härjar emellertid ett ytterst obehagligt och ouppfostrat ungdomsgäng som sätter käppar i hjulet för Steve's romantiska planer.

I början av filmen är ungdomsgänget mest irriterande, ungefär som ungdomsgäng ofta är. Allt eftersom filmen fortgår inser man dock snart att det här gänget fullständigt saknar allt vad medkänsla och moral heter. Deras trakasserier av Steve och Jenny börjar harmlöst nog - hög musik på stranden, en ouppfostrad hund, smygtittande på Jennys kropp- men därifrån blir det bara värre
och värre
och VÄRRE!

Eden Lake är bitvis fruktansvärt rå och brutal - vissa scener är rent ut sagt ohyggliga- men till skillnad från många andra filmer, så lyckas den att även få dessa att kännas både passande och trovärdiga. Utan en stark skådespelarensemble hade dock hela projektet sjunkit som en sten. Förutom redan nämnda så måste även samtliga i ungdomsgänget få sin beskärda del av fanfarer och jubelrop - särskilt deras ledare, Brett(spelad av Jack O' Connell) gör en makalös prestation, sällan har jag skådat en så helt igenom...rutten individ!

Eden Lake kan närmast liknas vid en hybrid av Flugornas herre och Den sista färden förlagd till den engelska landsbygden(ja, det här är underbart nog inte en amerikansk film utan en brittisk). Om någon av dessa två filmer tilltalar dig, så borde du definitivt kunna uppskatta Eden Lake, förutsatt att din mage är tillräckligt bepansrad då förstås. En brittisk recensent skrev att det som händer i Eden Lake är som en dokumentär om dagens England, med den skillnaden att det riktiga våldet inte sker på landsbygden utan i städerna. Om det är sant är det definitivt något som inte står helt rätt till i det forna imperiet...

Och vad tyckte då mitt sällskap? Jo, hon gillade den också...:)








4 kommentarer:

Anonym sa...

*är du helt säker på att det var jag??* ;P
har jag sett den där filmen ?
*kram*

Erik sa...

...jag har väl aldrig sagt att det var du? Jag kanske känner många flickor vars namn börjar med W? :P

Anonym sa...

möjligt. möjligt.
men upptäckte att jag själv skrivit om en läskig film dendär aftonen.
så jag inbillar mi att det kanske var jag iaf
;P

Erik sa...

Haha, man vet aldrig! ;)