torsdag 15 januari 2009

Hört talas om internet?

Den här klockrena lappen fann jag ovanpå det telefonkatalogsberg som nyligen dumpats i min trappuppgång. Lappen är rolig nog i sig själv, och om det inte vore för att jag, eller snarare folk från min arbetsplats, delar ut alla dessa överflödiga kataloger, så hade jag låtit bilden stå okommenterad. Men nu är det som sagt vi, och med vi menar jag personalen på Kungliga Postverket, som delar ut skräpet. Om det bara vore en katalog om året som skulle delas ut hade det känts ok - visst, de flesta människor använder antagligen internet när de skall slå upp saker, kolla kartor etc, men för Hulda 95, vars hemteknologi sträcker sig till en utsliten vevgrammofon, så kan säkert en gammal hederlig telefonkatalog fortfarande fylla en viss funktion.

Om det nu bara vore en katalog...

Katalogen på bilden - som f ö är eniros stockholmsdel, till formatet något mindre i år(halleluja), är den största och tjockaste av "våra" kataloger. Sedan tillkommer lokaldelen, din del(ja visst, det behövs två lokala telefonkataloger, det fattar ju vem som helst) en företagsdel samt en minispecialvariant som går att beställa OM MAN KÄNNER ATT DET SUGER I TELFONKATALOGSTARMEN OCH BEHOVET EFTER ATT ÄGA YTTERLIGARE EN BLIR ALLTFÖR STARKT! Just ja, jag glömde ju att vissa distrikt tvingas dela ut det intilliggande postområdets lokalkataloger också! Tror säkert att de boende i dessa distrikt verkligen uppskattar sina FEM(Sex om de är företagare, sju om de är telefonkatalogsfetishister)
telefonkataloger!

Dessutom tvingas vi på posten slänga stora mängder kataloger varje år eftersom folk helt enkelt lämnar kvar dem i trappuppgångarna, vilket ju är fullt förståeligt - hur många har egentligen behov av denna föråldrade tegelsten 2009? På senare år har en viss bättring skett i och med att katalogproducenterna givit oss direktiven att dumpa något färre kataloger i portarna än antalet boende, men det räcker inte, fortfarande slängs alldeles för många! Hur var det nu med miljön och resursslöseriet? Finns det helt plötsligt obegränsat med träd på vår planet eller vad är det frågan om? Om någon inte redan har gjort det, så nominerar jag Eniro och alla andra telefonkatalogsproducerande företag till årets miljöbov!

Lösningen är givetvis att dela ut beställningstalonger till alla hushåll där de får kryssa i om de överhuvudtaget vill ha en telefonkatalog och i så fall vilken eller vilka de önskar. Gissningsvis kommer det aldrig att hända eftersom den egentliga anledningen(de kan komma dragandes med sin "statistik" om att svenska folket ofta använder telefonkatalogen hur mycket de vill), är att alla dessa kataloger är fullspäckade med reklam, reklam och åter reklam(läs pengar, pengar och åter pengar).... SOM INGEN HELLER ÄR INTRESSERAD AV!

Ur led är världen...














10 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt - varför dela ut stora klumpar till alla, när man inte vet hur många, som verkligen behöver en papperskatalog?
Ditt förslag med beställningstalong tycker jag är lysande! / Chamowa :)

Anna Nio sa...

När jag tar över världen kommer, tyvärr för dig, ditt jobb att bli totalt överflödigt, då jag kommer tvinga alla att sända elektronisk information (vid behov kan man ju bara skriva ut dokumenten om man måste ha dem i fysisk form - något som jag också kommer avveckla då det är så jävla onödigt att det nästan känns skrattretande).

Men oroa dig inte, du får bli rationaliseringsminister eller klagominister eller nåt annat bra, istället. :D

Erik sa...

Mor: Tack tack...:)

Syster: ...och hur långt framskridna är dina världsövertagandeplaner? :P

Anna Nio sa...

Längre än man tror, längre än man tror. :D

Anonym sa...

vi har en stor radda i våran trapp... jag tror inte någon tagit en ända.... o den där internet lappen... hade jag inte vetat bättre skulle jag tro att de va du som skrivit den :P

Erik sa...

Haha, nä, det är faktiskt inte jag...:)

Anonym sa...

Parafraserar du, eller har du inte läst din Shakespeare ordentligt?

Erik sa...

...antagligen en kombination av båda..haha! :D

Anonym sa...

I DN 5 februari eldar man på i dina fotspår om utdelning av telefonkataloger en masse.
DN:s webenkät om man vill ha en egen telefonkatalog fick 533 svarande: 87% ja och 13% nej!
Läs artikeln här
Puss från Chamowa!

Anonym sa...

Sorry det blev omvända siffror på enkäten!
Det ska förstås vara 87% NEJ och 13% JA !!!
Chamowa